Jagged Edge Featuring Ashanti "Ummph In It"

Sejarah Lama.....

Tuesday, February 17, 2009

Jemput Kenouri.

3 minggu lepas (rasa-rasa aku la) aku ada terima sms dari sorang kawan bertanya samada aku akan datang tak kenduri akiqah jiran aku hujung minggu tu. Jiran aku ni duduk satu lorong rumah aku dan merupakan kawan kitorang jugak la masa zaman persekolahan menengah dulu, cuma tak la rapat sangat. So aku jawab balik yang aku tak dijemput. Kawan aku forward kat aku sms jemputan kenduri yang dia dapat. Rupa-rupanya dia pun hanya dijemput melalui sms dan memandangkan aku duduk berjiran dengan member tu, dia assume aku dijemput sekali. Kawan aku yang dapat sms ni pulak tinggal kat taman perumahan seberang dengan taman perumahan aku. Kira lagi jauh la.

Aku bukannya apa. Aku tak kisah. Dijemput aku datang, tak jemput tak payah datang. Senang, takde orang kacau aku. Mungkin jiran aku ni tak suka aku kot. Maklumla bukan semua orang suka kat kita. Mana tau aku ada buat salah kat dia ke. Rasa-rasa aku tak de la pulak. Berbual pun bila terserempak depan rumah aje. Tu pun kalau selisih dalam keta main angkat tangan aje. Standard la tu. Ataupun dulu aku pernah jemput dia face to face datang kenduri kat umah aku, tapi dia tak datang dan kali ni dia malu nak jemput aku pulak.

Cuma bila pikir2 balik, mungkin ada hikmahnya perkara ni terjadi. Sekurang-kurangnya aku ingat pesan dan adat orang-orang tua kita zaman aku kecik dulu. Ye la, bila kita hidup berjiran ni, banyak adab dan caranya. Terutamanya bila jiran kita ni sebangsa dan seagama dengan kita. Biasanya kalo kita nak buat kenduri, jiran-jiran kita kena jemput face to face, baru la diorang akan datang. Macam jemput saudara-mara rapat masa kenduri kawin jugak lah. Mana yang jauh tu, kalo tak berkesempatan baru kita telefon untuk jemput. Sms-sms ni dah kira tahap jemput mcm tak ikhlas ajelah. Bagi jiran yang dah dijemput face to face tu kalo tak datang jugak, kira sepatutnya malu sendiri lah. Ye la, mana tau lepas ni giliran dia pulak kenduri, ha.. kalau orang yang dijemput tak datang, sapa nak jawab. Tu yang timbul istilah 'tunjuk muka' tu. Datang kejap pun takpe, yang penting 'tunjuk muka'. Macam tu lah l/kurang bunyiknye.

Ye la kadang-kadang tu kita buat kenduri untuk sedara-mara kita aje, tapi kalo jiran sebelah rumah pun boleh bau apa yang kita masak dan sedara mara kita ataupun kawan kita siap parking kereta block pintu gate rumah dia sedangkan dia sebangsa dan tidak dijemput, agak kurang enak jugak. Tepuk dada tanya selera lah kot. Mungkin perkara ni orang lain pernah lalui jugak aku tak tau la. Perkara ni mungkin juga biasa berlaku di bandar-bandar besar, tapi sepatutnya dengan zaman yang yang lebih maju ni, adat dan budaya yang mana elok ni tak sepatutnya diketepikan.

Dulu masa remaja dan bujang mungkin benda macam ni kita tak pikir, tapi bila diri dah semakin dewasa dan dah hidup berkeluarga, banyak benda dan aspek kehidupan ni yang perlu dinilai dan dilihat semula walau sekecil mana pun perkara tersebut.

Menarikkan kehidupan ni? Hehe..

No comments: