Jagged Edge Featuring Ashanti "Ummph In It"

Sejarah Lama.....

Tuesday, March 31, 2009

Mrs Doubtfire


Salam sejahtera semua..

Aku harap semuanya sihat walafiat. Kali ini aku nak bercerita pasal satu filem. Tu ari masa aku boring duk kat umah, aku pun bukak astro, tgk2 diorang tgh tayang satu filem bertajuk “Mrs. Doubtfire”.Aku pun layanla. Aku rasa ramai yang dah tgk cerita ni. Aku pun masuk aritu dah berbelas ratus kali kot aku tgk filem keluaran tahun 1993 ni.

Ceritanya memang funny. Tgk berapa kali pun memang tak boring. Mengisahkan seorang lelaki (lakonan Robin Williams) yang bekerja sebagai seorang pelakon yang agak bermasalah dari segi kerjaya dan rumahtangga. Sedang dalam proses perceraian, beliau terpaksa membuktikan kepada mahkamah bahawa beliau telah berubah dan bekerjaya untuk tidak hilang hak penjagaan anak-anaknya kepada isterinya.

Akhirnya beliau yang terlalu rindukan anak-anaknya menggunakan skil lakonannya dengan bantuan mekap dan topeng menyamar sebagai Mrs Doubtfire untuk bekerja sebagai pembantu rumah di rumah isterinya untuk lebih dekat dengan anak-anaknya setiap hari.

Macam-macam hal lucu berlaku sehinggalah pada suatu hari beliau akhirnya kantoi dan mahkamah mengetahui perkara ini.Pada babak-babak akhir ketika Robin Williams dan isterinya di mahkamah untuk mengetahui keputusan penjagaan anak-anak mereka, mahkamah telah putuskan walaupun niat beliau baik, tetapi tindakan beliau menyamar sebagai perempuan adalah satu perkara yang tidak boleh diterima dan boleh mempengaruhi kanak-kanak. Oleh itu isterinya telah dapat hak penjagaan anak-anaknya dan beliau cuma boleh tgk mereka seminggu sekali pada hari Sabtu dan dengan pengawasan psikiatris.

Pada aku sebelum ni, memang kalau aku tgk citer ni, aku akan rasa kelakar yang amat sgt. Tapi tu dulu. Kali ni turut jugak bersama aku ialah satu perasaan yang buat aku teramat sayu dan buat aku pikir sejenak.

Terutamanya masa babak diorang kat court dan Robin Williams dipanggil bela diri. Dia telah menuturkan kata-kata seperti di bawah:

“Your Honour, in the past two months,
I've secured a residence, refurbished it
and made it "an environment
fit for children". Those are your words.
I'm also holding down a job as a shipping
clerk. So I believe I met your requirements.
Ahead of schedule.
In regards to my behaviour,
I can only plead insanity.

Because, ever since my children were born,
the moment I looked at them,
I was crazy about them.
Once I held them, I was hooked.
I'm addicted to my children, sir.
I love them with all my heart.
And the idea of someone telling me I can't
be with them, I can't see them every day...
It's like someone saying I can't have air.
I can't live without air,
and I can't live without them.

Listen, I would do anything. I just want
to be with them. I know I need that, sir.

We have a history.
And I just... They mean everything to me.
And they need me as much as I need them.

So, please.
Don't take my kids away from me.

Thank you”.

Ayat-ayat diatas menggambarkan bagaimana kuatnya kasih-sayang seorang ayah kepada anak-anaknya. Dan itulah yang aku rasa setiap hari, setiap jam, setiap minit, setiap saat dan setiap detik sejak aku bergelar seorang ayah. Aku pun tak sanggup kehilangan udara untuk bernafas. Anak aku adalah udara aku!!

Aku sekarang berjauhan dengan anak aku namun Danial tetap di hati aku di setiap detik jantung ku bergetar (macam lagu Indon la pulak!!). Dan ketika aku menulis coretan ni, kerinduan aku pada Danial (dan maknya juga!!) tersangat la menebal.

Bagi sesapa yg belum penah tgk citer ni, disarankan tgk. Moral dan sivik anda pasti meningkat setelah menontonnya. Anyway thanks for reading my post this time and we’ll meet again folks!! Stay happy and take care!!

P/S: Karen Mok jgn emosi pulak baca post aku kali ni! Banyakkan bersabor ye Bro!!

2 comments:

joetiefa & lateefa said...

masa tengok cete Mrs Doubfire tue takde lar touching sgt tapi biler baca ulasan yg syg tulis nie menusuk dikalbu la pulak nyer

joe said...

memang la. bukan si ibu yg menyamar. Kan ke bapaknye yg menyamar! Sebab tu saya yg rasa!!